Blogi

Kotihoito, henkilökohtainen apu ja omaishoitajan vapaa kätevästi saman katon alta

Yhtenäinen palvelukokemus saman hoitajan kanssa tuo asiakkaille mielenrauhaa ja parantaa hoidon sujuvuutta. Myös omaishoitajien aikaa säästyy, kun hoitaja ei vaihdu päivän aikana.

Seija ja Jukka tulivat 9Livesin asiakkaiksi alkuvuodesta 2023, kun Kuopion kaupunki tiedusteli, pystyisimmekö ottamaan uuden kotihoitoasiakkaan palveluidemme piiriin. Yhteistyön käynnistymisen jälkeen meille siirtyivät myös henkilökohtaisen avustamisen ja omaishoidon vapaan järjestäminen, mikä helpottaa pariskunnan arkea merkittävästi.

Seija toimii 60-vuotiaan miehensä Jukan omaishoitajana. Jukka sairastui vuonna 2017, ja hiljalleen oireet ovat ottaneet enemmän sijaa hänen elämässään. Pitkään Seija ja Jukka pärjäsivät keskenään, mutta viimeisten kahden vuoden aikana kotona on käynyt myös kotihoitaja.

Tällä hetkellä Jukka tarvitsee apua kaikkiin arkisiin toimiin sängystä nousemisesta vaatteiden vaihtoon ja hampaiden pesuun. Samaan aikaan 56-vuotias Seija on vielä työelämässä.

”Aloin olla todella väsynyt, joten apu on tullut tarpeeseen. Työn ja Jukan hoitamisen lisäksi kaipaan myös vapaa-aikaa latautumiselle”, Seija sanoo.

Kotihoidon lisäksi pariskunnalle on myönnetty omaishoidon ja henkilökohtaisen avun palvelusetelit. Aikaisemmin palveluita toteuttivat eri toimijat, mikä vaati Seijalta aikataulutusta ja hoitajien perehdyttämistä, mutta nyt kaikki hoituu 9Livesin kautta.

”On helpottavaa, kun asioin saman tahon kanssa. Lisäksi käyntejä voidaan yhdistää esimerkiksi niin, että omaishoidon vapaani voi luontevasti jatkua saman hoitajan kanssa iltapäivän ruokailukäynnin perään. Tämä vapauttaa minulle aikaa ja on Jukallekin mukavampaa, kun hoitaja ei vaihdu kolmen tunnin käynnin puolivälissä”, Seija kertoo.

Säännöllisyys, tutut kasvot ja turvallisuus laadukkaan hoidon ytimessä

9Livesin kautta pariskunta saa kuukausittain apua noin 100 työtunnin verran. Pariskunnan luona käy hoitajia maanantaista lauantaihin. Sunnuntaisin ei ole sovittuja käyntejä, mutta silloinkin voi tarpeen tullen soittaa 9Livesille.

”Parasta on säännöllisyys, johon voi luottaa. Alkuun minulle oli tärkeää, että luonamme kävi tuttu hoitaja, joka tutustui Jukkaan ja arkeemme. Nyt hoitorinkiin on tullut jo uusia ihmisiä, mutta Jukka on tykännyt heistä kaikista. Muistissa on vanhoja huonoja kokemuksia esimerkiksi laitosjaksoilta, ja turvallisuus ja hoidon laatu ovat minulle kaikista tärkeimpiä”, Seija kertoo.

”Samalla ymmärrämme, että tämä on myös hoitajan työpaikka. Työssä viihtyminen on tärkeää, ja haluamme, että hoitajat tulevat hyvillä mielin meille. Siksi mekin yritämme ymmärtää mahdollisia muutostilanteita arjessa”, Seija kertoo.

Palvelupäällikkö Konsta Partasen mukaan työntekijät ovat sitoutuneita työhönsä, ja asiakkaan ja tämän elämäntilanteen äärelle pysähtyminen auttaa hyvän hoitosuhteen rakentumisessa.

”Pyrimme ymmärtämään asiakasta koko palveluketjussamme. Kohtaamme asiakkaan yksilöllisesti, kuuntelemme ja arvioimme lähtötilannetta astumalla tämän saappaisiin. Heti ensimetreillä pyrimme kyselemällä selvittämään, millaiset tekijät helpottaisivat asiakkaan arkea. Sen jälkeen meidän tehtävämme on mahdollistaa tämä”, kertoo Partanen.

Palvelusetelillä saat valita oman hoitajan

Palveluseteli antaa vapauden valita oma yksityinen palveluntuottaja. Omaishoidon palvelusetelin myöntää kaupunki ja henkilökohtaisen avun palvelusetelin vammaispalvelukeskus.

”Jos palvelusetelin käyttö askarruttaa, meille voi rohkeasti soittaa, niin autamme eteenpäin. Kuuntelemme ja joustamme, jotta helpotamme asiakkaan arkea. Asiat hoidetaan niin kuin on sovittu. Tämä on valtti, josta saamme kiitosta”, kertoo Partanen.

9Lives on osa palvelusetelin tuottajamallia, jolloin etsimme asiakkaallemme hoitajan tai avustajan sekä aina sijaisen, jos oma hoitaja on estynyt esimerkiksi sairastumisen vuoksi. Räätälöimme asiakkaalle parhaan palvelukokonaisuuden ja pystymme myös yleensä etsimään henkilöt, joilla kemiat sopivat hyvin yhteen.

”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä ja toivomme, että palvelu jatkuisi näin tulevaisuudessakin”, Seija sanoo.

Onko sinulla palveluseteli? Ota yhteyttä, niin mietitään sinulle paras ratkaisu.